کابل HDMI ورژن 2.1 چیست؟؟

سعید صباغ کلات
18 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کابل-hdmi-ورژن-2-1

دنیای HDMI V2.1

معرفی
اگر اخیراً بازار نمایشگر ، کارت گرافیک یا کنسول بازی را دنبال کرده باشید ، مطمئناً در مورد HDMI 2.1 شنیده اید .
این استاندارد رابط اتصال جدید است که به طور گسترده در کارت‌های گرافیکی جدید ، نمایشگرها ، کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌ها پذیرفته شده است.
امکان پشتیبانی از پهنای باند ، وضوح تصویر ، نرخ به روز رسانی و ویژگی های بهبود یافته را فراهم می کند.
این یکی از موضوعات داغ در حال حاضر هنگام خرید یک دستگاه جدید است ، و به شدت توسط تولید کنندگان تبلیغ می شود ، اغلب به عنوان یکی از موارد پیشرو در مشخصات آنها.

در این مقاله می‌خواهیم معنای واقعی «HDMI 2.1» را بررسی کنیم و به یک نشانه اولیه نگران‌کننده در بازار چیزهای آینده بپردازیم.
ما به آنچه برای این گواهینامه نیاز است و اینکه اگر بخواهید چیزی با برچسب HDMI 2.1 بخرید برای شما به عنوان یک مصرف کننده چه معنایی دارد ، بررسی کرده ایم.
هیچ فرضی در مورد آنچه که به شما می دهد ، نکنید ، متأسفانه به نظر نمی رسد به این سادگی باشد.

وقتی HDMI 2.1 را می شنوید به چه چیزی فکر می کنید؟

احتمالاً مفید است که در ابتدا در نظر بگیرید که اکثر مردم با شنیدن عبارت HDMI 2.1 به چه فکر می کنند.
جدای از جنبه های فنی و مشخصات ، در بازار نمایشگر (مانیتور و تلویزیون) این اصطلاح در ذهن اکثر افراد با چندین قابلیت و ویژگی کلیدی همراه شده است.
این امر عمدتاً توسط بازار کنسول های بازی هدایت می شود ، جایی که HDMI 2.1 برای سونی PS5 و مایکروسافت Xbox Series X|S برای تقویت آخرین قابلیت های آنها به کار گرفته شد.
HDMI 2.1 همچنین در فضای کارت گرافیک رایانه شخصی به عنوان جایگزینی برای DisplayPort استفاده می شود ، اما واقعاً بازار کنسول بازی است که در آن این اصطلاح مورد توجه جریان اصلی قرار گرفته و انتظارات را برای اکثر مردم ایجاد کرده است.

قابلیت‌ها و ویژگی‌ها چیزهایی هستند که قبلاً با استانداردهای HDMI قدیمی‌تر مانند V2.0 امکان‌پذیر نبودند ، یا حداقل به روش رایج‌تری که اکنون با نسخه 2.1 پشتیبانی می‌شوند ، امکان‌پذیر نبودند . آنها عبارتند از:

پشتیبانی از پهنای باند بسیار بالاتر نسبت به نسل های قدیمی تر ، این امکان را برای…
پشتیبانی از وضوح بالاتر – از جمله 4K و حتی تا 8K
پشتیبانی از ترکیب 4K و 120 هرتز نرخ تازه سازی بالا (از جمله در 10 بیت ، HDR و بدون فشرده سازی رنگ)
پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR)
پشتیبانی از ALLM (حالت تاخیر کم خودکار)

بنابراین ، اینها همه چیزهایی هستند که اکثر مردم احتمالاً انتظار دارند که یک صفحه نمایش HDMI 2.1 از آن پشتیبانی کند ، و ما فکر می کنیم منصفانه است که بگوییم این مزایایی است که آنها انتظار دارند هنگام خرید یک نمایشگر با HDMI 2.1 تبلیغ شده در دسترس باشند.
متأسفانه ، همانطور که در یک لحظه خواهید خواند ، تقریباً به این سادگی نیست.

قابلیت های جدید پشتیبانی شده توضیح داده شده

پهنای باند، وضوح و نرخ تجدید

برای دستیابی به پشتیبانی بسیار مهم 4K 120 هرتز (از جمله رنگ 10 بیتی غیر فشرده) به پهنای باند بالاتری نسبت به HDMI 2.0 نیاز دارید.
فعلاً رزولوشن‌های فراتر از 4K را نادیده می‌گیریم زیرا به هر حال در بازار مانیتورها واقعاً موجود نیستند و در حال حاضر تمرکز بسیار روی 4K است .

HDMI 2.1 به عنوان یک استاندارد می تواند سیگنال “FRL” (پیوند با نرخ ثابت) را پشتیبانی کند.
همانطور که HDMI.org در وب سایت خود توضیح می دهد : “FRL مخفف Fixed Rate Link است و یک فناوری سیگنالینگ است که در مشخصات HDMI 2.1 پشتیبانی می شود.
FRL برای دستیابی به رزولوشن های فشرده نشده بالاتر مانند وضوح بالای 4k 60 و همچنین پهنای باند فوق العاده پرسرعت تا 48 گیگابیت بر ثانیه ضروری است.
همچنین برای حمل و نقل ویدیوی فشرده مورد نیاز است که به نوبه خود عملکرد با نرخ داده پایین‌تر را امکان‌پذیر می‌کند ، به‌عنوان مثال 4k60 و ویدیو با نرخ پیکسل فوق‌العاده بالا مانند 10Kp120.»

FRL جایگزین روش سیگنال دهی قدیمی تر TMDS (سیگنالینگ دیفرانسیل کمینه شده با انتقال) می شود که توسط HDMI 2.0 قدیمی برای ارائه حداکثر پهنای باند انتقال 18 گیگابیت بر ثانیه در آن رابط استفاده می شد.
TMDS امکان پشتیبانی از عمق رنگ 8 بیتی 4K 60 هرتز را فراهم می کند ، اما برای پشتیبانی از رنگ های 10 بیتی 10 بیتی 4K 120 هرتز کافی نیست.
سیگنالینگ جدیدتر FRL پهنای باند پورت را تا حداکثر 48 گیگابیت در ثانیه افزایش می دهد.
پشتیبانی از Display Stream Compression (نسخه 1.2) نیز به استاندارد HDMI 2.1 اضافه شده است که به لطف فشرده سازی بدون تلفات بصری ، وضوح بالاتری را نیز ممکن می سازد.

همانطور که HDMI.org در وب سایت خود توضیح می دهد ، مشخصات HDMI 2.1 همچنان به پشتیبانی از TMDS برای سازگاری به عقب برای پشتیبانی یکپارچه از میلیاردها دستگاه HDMI که از TMDS استفاده می کنند نیاز دارد ، اما باید به خاطر داشته باشید که برای پشتیبانی از پهنای باند بالاتر لازم برای مواردی مانند 4K 120Hz، باید از FRL نیز پشتیبانی کند.

بنابراین به طور خلاصه – سیگنالینگ TMDS از قابلیت‌های دستگاه‌های نسل HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کند و FRL جدیدتر از پهنای باند ، وضوح و نرخ تازه‌سازی بالاتری پشتیبانی می‌کند که اکثر مردم با HDMI 2.1 مرتبط هستند.

نرخ نوسازی متغیر (VRR)
به طور خاص «HDMI-VRR»، این فناوری است که می‌توان آن را در HDMI 2.1 تعبیه کرد و امکان نرخ فریم متغیر را از کارت‌های گرافیکی سازگار و کنسول‌های بازی مدرن فراهم کرد.
VRR را می توان برای کاهش پارگی و لکنت در بازی های با نرخ فریم متفاوت استفاده کرد و قبلاً توسط مایکروسافت در کنسول های Xbox Series X/S خود پیاده سازی شده است.
پشتیبانی از PS5 در برخی موارد مورد انتظار است اما در حال حاضر در دسترس نیست.

حالت تأخیر کم خودکار (ALLM)
حالت تأخیر کم خودکار قابلیتی است که به نمایشگر اجازه می‌دهد تا ورودی بازی را مانند کنسول تشخیص دهد و سپس به طور خودکار به حالت تعریفی که سازنده نمایشگر برای این استفاده بهینه‌سازی کرده است ، سوئیچ کند.
معمولاً این به معنای جابه‌جایی خودکار به حالت از پیش تعیین شده «بازی» است که در آن تأخیر ورودی کاهش یافته و بسیاری از ویژگی‌های بهبود عادی «فیلم» غیرفعال می‌شوند.
در بازار تلویزیون، اگر صفحه نمایشی با HDMI 2.1 می خریدید ، احتمالاً انتظار دارید و می خواهید که از ALLM پشتیبانی کند تا این امکان را فراهم کند.
صادقانه بگویم ، در فضای مانیتور اهمیت کمتری دارد ، زیرا به هر حال همه حالت‌ها معمولاً دارای تاخیر کم هستند. بنابراین احتمالاً می توانید استدلال کنید که ALLM از یک تلویزیون HDMI 2.1 انتظار می رود ، اما واقعاً برای یک مانیتور نیست.

جدول زیر توسط HDMI Licensing Administrator, Inc. ارائه شده است و لیست کامل ویژگی های جدید مرتبط با HDMI 2.1 را نشان می دهد.
جزئیاتی در مورد چیزهای دیگری که در اینجا مورد بحث قرار نگرفته اند ، مانند eARC (برای صدا) در وب سایت آنها وجود دارد، اگر بیشتر می خواهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.