کابل VGA چیست ؟؟

سعید صباغ کلات
20 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کابل VGA چیست ؟؟

کابل VGA

کابل VGA چیست ؟؟
کابل‌های VGA از آداپتورهای آرایه گرافیکی ویدیویی 15 پین (VGA) سه ردیفه برای اتصال مانیتورهای ویدیویی و رایانه، کارت‌های ویدیویی و برخی تلویزیون‌های با کیفیت بالا (HDTV) استفاده می‌کنند. آنها سیگنال های آنالوگ را به جای سیگنال های دیجیتال، از جمله RGBHV – مخفف قرمز (R)، سبز (G)، آبی (B)، همگام سازی افقی (H) و همگام سازی عمودی (V) حمل می کنند. مانند سایر انواع ویدئوهای آنالوگ کامپوننت (CAV)، RGBHV یک سیگنال ویدئویی را به چندین کانال تقسیم می کند. اگرچه RGBHV از پهنای باند بالایی استفاده می کند، هیچ فشرده سازی وجود ندارد.

کابل های VGA از داده های VESA DDC نیز پشتیبانی می کنند. VESA DDC مخفف انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئویی (VESA)، یک نهاد استاندارد بین المللی برای گرافیک کامپیوتری است. و Display Data Channel (DDC)، مجموعه‌ای از پروتکل‌های ارتباطات دیجیتالی است که برای نمایشگرهای رایانه‌ای با قابلیت اتصال و بازی طراحی شده‌اند. DDC یک نمایشگر ویدئویی را قادر می‌سازد تا حالت‌های پشتیبانی‌شده خود را به یک آداپتور منتقل کند و میزبان رایانه را قادر می‌سازد تا پارامترهایی مانند روشنایی و کنتراست را تنظیم کند.

VGA چیست؟

کابل VGA چیست ؟؟

VGA یک استاندارد ویدئویی آنالوگ است که داده های RGBHV جزء را از یک دستگاه منبع به یک دستگاه نمایشگر منتقل می کند. با وجود آنالوگ بودن، VGA به راحتی با سایر استانداردهای ویدئوی آنالوگ سازگار نیست و نمی توان مستقیماً بدون مبدل سیگنال جداگانه به تجهیزات CVBS یا YPbPr متصل شد.

روزی روزگاری، VGA مترادف با وضوح صفحه نمایش 640×480 بود. اما اکنون یک اتصال VGA می‌تواند به وضوح 1080p Full HD بدون عرق کردن برسد. به این ترتیب، VGA هنوز بخش مهمی از زندگی روزمره ما است. پس از گذشت تقریباً 30 سال از شروع آن، ترفندهایی برای VGA وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

انواع کابل VGA

کابل VGA چیست ؟؟ یا همان VGA Cable


پایگاه داده Engineering360 SpecSearch حاوی اطلاعاتی در مورد هر دو کابل VGA و SVGA است.

کابل های VGA از وضوح 640 در 480 (با 16 رنگ) در حالت گرافیکی و وضوح 720 در 400 در حالت متن پشتیبانی می کنند.

کابل های SVGA از وضوح 800 در 600 و پالت 16 میلیون رنگ پشتیبانی می کنند. با این حال، بسته به دستگاه متصل، تنها 256 رنگ ممکن است برای نمایش در دسترس باشد. SVGA مخفف Super VGA است.

تامین کنندگان کابل های VGA کابل های استاندارد و داخلی و همچنین کابل های VGA را ارائه می دهند که برای انواع خاصی از ورودی ها طراحی شده اند.

کابل‌های استاندارد VGA برای اتصال مانیتورهای رایانه شخصی، پروژکتورهای جلو و برخی از تلویزیون‌های پروجکشن عقب استفاده می‌شوند. آنها در طول های مختلف موجود هستند و ممکن است شامل چوک های فریت، کت های فلکس با روکش طلا و آستین های بافته مشکی باشند.

کابل های افزودنی VGA زمانی استفاده می شوند که دستگاه نمایشگر دارای کابل VGA ثابت یا متصل دائمی باشد. این کابل ها همچنین برای استفاده طولانی مدت و تبدیل کانکتورها و همراه با کابل های بریکوت یا پیگتیل استفاده می شوند.

کابل های VGA به RGHBV 5xBNC دارای پنج کانکتور از نوع BNC برای ورودی هستند. آنها عمدتاً با پروژکتورهای جلو و مانیتورهای رایانه شخصی پیشرفته استفاده می شوند.

کابل های VGA به RGBHV 5xRCA دارای پنج کانکتور از نوع RCA برای ورودی هستند. آنها با برخی از نمایشگرهای HDTV استفاده می شوند

کابل‌های VGA به Y-Pb-Pr زمانی استفاده می‌شوند که یک منبع یا نمایشگر بتواند سیگنال‌های VGA یا جزء را ارسال یا دریافت کند.

کابل VGA چیست ؟؟
قطر هادی
یکی از مشخصات مهمی است که باید هنگام انتخاب کابل های VGA در نظر گرفت. در ایالات متحده، اندازه هادی با استاندارد سیم سنج آمریکایی (AWG) اندازه گیری می شود. هرچه عدد گیج بیشتر باشد، قطر سیم کمتر و نازکتر است. سیم کشی معمولی خانگی AWG 12 یا 14 است، در حالی که سیم تلفن معمولاً AWG 22، 24 یا 26 است.

قابلیت های VGA

از آنجایی که VGA آنالوگ است، می‌تواند مانند ویدیوهای کامپوننت و کامپوزیت، دچار کاهش سیگنال شود. کابل های بلند، تداخل الکترومغناطیسی و اسپلیترها همگی می توانند در از دست دادن سیگنال نقش داشته باشند. حتی در کابل های کوتاه، VGA به ندرت به اندازه یک لینک دیجیتال واضح است.

برخلاف سایر استانداردها، VGA روش منحصر به فردی برای مدیریت با پهنای باند کاهش یافته دارد. اکثر سخت افزارها توانایی کاهش خودکار وضوح صفحه نمایش را برای حفظ وفاداری ویدیو دارند. به عنوان مثال، اگر سیگنال 1080p Full HD نتواند به درستی به صفحه نمایش برسد، ممکن است سخت افزار به 600×800 کاهش یابد تا از نمایش تصویر اطمینان حاصل شود. این ویژگی جهانی نیست، اما به ویژه در سیستم های رایانه ای و دستگاه هایی که از تنظیمات خروجی وضوح چندگانه پشتیبانی می کنند، رایج است.

به عنوان یک قاعده کلی، ما کابل هایی با طول حداکثر 5 متر را توصیه می کنیم تا از وضوح کامل کامل و حداکثر توانایی سخت افزار شما با بهترین کیفیت ممکن تا 2048×1536 اطمینان حاصل شود. کابل‌های تا 10 متر ممکن است از اعوجاج تصویر یا رنگ رنج ببرند، اما تأثیر آن بسته به محیط شما متفاوت است.

کابل‌های بسیار بلند (بیش از 15 متر) ممکن است در شرایط سخت از نظر کیفیت یا وضوح به 640×480 پیکسل محدود شوند، که برای بسیاری از تلویزیون‌ها کافی نیست و می‌تواند منجر به صفحه‌نمایش خالی شود. مانیتورهای رایانه معمولاً در سطح پایین محدود نیستند و ممکن است 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.