کابل Display Port چیست؟؟

سعید صباغ کلات
20 خرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کابل-display-port-چیست

انتخاب کابل DisplayPort مناسب برای ویدیو با وضوح بالا

کابل Display Port
DisplayPort چیست؟
DisplayPort یا به اختصار DP یک استاندارد رابط نمایشگر دیجیتال است که عمدتاً برای اتصال رایانه به مانیتور استفاده می شود.
این توسط انجمن استانداردهای الکترونیک ویدئویی (VESA) توسعه یافته و به عنوان جانشین VGA، DVI و LVDS طراحی شده است.
DisplayPort چندین مزیت را نسبت به سایر استانداردهای رابط نمایشگر ارائه می دهد، از جمله پشتیبانی از نمایشگرهای با وضوح بالا، نرخ تازه سازی بالا و توانایی انتقال صدا و تصویر از طریق یک کابل.
DisplayPort معمولاً روی نمایشگرهای رایانه، کارت‌های گرافیک و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود و همچنین در برخی از دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی مانند تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های بلوری استفاده می‌شود.
DisplayPort در نسخه های مختلفی عرضه می شود که DisplayPort 2.1 جدیدترین است و بالاترین پهنای باند و پشتیبانی از جدیدترین فناوری های نمایش را ارائه می دهد.

کابل DisplayPort چیست؟
کابل DisplayPort کابلی است که برای اتصال رایانه یا دستگاه دیگری به مانیتور یا دستگاه نمایشگر استفاده می شود. این به طور خاص برای انتقال سیگنال های صوتی و تصویری از طریق یک کابل با استفاده از استاندارد DisplayPort طراحی شده است.
کابل های DisplayPort یک کانکتور منحصر به فرد با 20 پین یا بیشتر دارند و در طول های مختلف برای قرار دادن فواصل مختلف بین دستگاه منبع و دستگاه نمایشگر موجود هستند.
کابل‌های DisplayPort معمولاً در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند و می‌توانند رزولوشن تا 8K، نرخ تازه‌سازی بالا و محتوای HDR را پشتیبانی کنند.
همچنین می‌توان از آن‌ها برای زنجیره‌ای کردن چندین دستگاه نمایشگر استفاده کرد که امکان راه‌اندازی چند مانیتور را بدون نیاز به کابل‌های متعدد فراهم می‌کند.

سرعت انتقال کابل Display Port
همه کابل های DisplayPort از ویژگی های یکسانی پشتیبانی می کنند. تفاوت اصلی بین آنها سرعت انتقال است. رزولوشن، عمق رنگ، تعداد نمایشگرها، نرخ تازه‌سازی همگی به میزان داده‌ای که کابل می‌تواند منتقل کند بستگی دارد.

به‌روزرسانی‌های استاندارد DisplayPort معمولاً شامل افزایش سرعت انتقال (همچنین به عنوان پهنای باند) می‌شود. برای سهولت در یافتن کابل مورد نیاز، گروه وظیفه VESA DisplayPort سرعت انتقال را نامگذاری می کند.

طول کابل
کابل های غیرفعال سیگنال ها را منتقل می کنند. این همه کاری است که انجام می دهند. هرچه کابل طولانی‌تر باشد یا داده‌های بیشتری (با وضوح بالاتر) از آن عبور کنید، احتمال ضعیف شدن سیگنال و بروز خطا و تداخل بیشتر می‌شود.

حداکثر طول کابل DisplayPort غیرفعال حداقل 15 متر/33 فوت است. بسته به کیفیت کابل و عوامل دیگر، ممکن است بتوانید ویدیو و صدا را در فواصل دورتر انتقال دهید.

کابل های غیرفعال در مقابل اکتیو
اگر به فاصله بیشتر نیاز دارید، دو انتخاب دارید: تقویت کننده سیگنال یا کابل فعال. هر دو اساساً یک کار را انجام می دهند.
آنها قدرت سیگنال را بازسازی یا افزایش می دهند تا بتوان آن را بیشتر منتقل کرد. بسته به وضوح، کابل های فعال به راحتی می توانند به 150 فوت یا بیشتر برسند.

سوالات متداول انتخاب کابل DisplayPort
فشرده سازی جریان نمایش (DSC) چیست؟
وضوح بالای 8K و بالاتر، عمق رنگ بیشتر و افزایش نرخ فریم محدودیت های کابل های ویدئویی، حتی کابل های با پهنای باند بالا مانند DisplayPort را افزایش می دهد.
تنها راه برای انتقال بیت های بیشتر افزودن خطوط بیشتر به کابل یا فشرده سازی سیگنال است.

فشرده سازی جریان نمایش (DSC) استاندارد جدیدی است که برای اولین بار در DisplayPort 1.4 معرفی شد و فشرده سازی بصری بدون تلفات 2:1 یا 3:1 را امکان پذیر می کند.
این “فشرده سازی نور” اجازه می دهد تا ویدئو در زمان واقعی با تاخیر بسیار کم رمزگذاری و رمزگشایی شود و آن را برای برنامه های کاربردی با کارایی بالا مانند بازی ایده آل می کند.
در مقایسه با انتقال ویدئو بدون فشرده سازی، DSC در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و می تواند وضوح تصویر تا 16K (15360 x 8460) را ارائه دهد.
با این حال، برای بهترین کیفیت تصویر، بهتر است از هر نوع فشرده سازی خودداری کنید.

چگونه نسخه DisplayPort خود را بررسی کنم؟
کارت‌های گرافیک و درایورهای پورت معمولاً نسخه DisplayPort را که پشتیبانی می‌کنند نشان نمی‌دهند، اما حداکثر وضوح و نرخ تازه‌سازی را نشان می‌دهند (به عنوان مثال 4096 x 2304 @ 60 هرتز).
پردازنده مورد استفاده توسط رایانه خود را شناسایی کنید، سپس به مشخصات گرافیکی در وب سایت سازنده مراجعه کنید.

تکامل استاندارد DisplayPort
با هر به روز رسانی استاندارد DisplayPort، پهنای باند بیشتری برای پشتیبانی از وضوح تصویر، نرخ تازه سازی و عمق رنگ بالاتر مورد نیاز است.
نرخ داده موثر DP 1.3 و 1.4 برای پشتیبانی از مانیتور رنگی 4K و 24 بیتی با نرخ تازه سازی تا 120 هرتز کافی است، اما قادر به پشتیبانی از نسل جدید نمایشگرهای 6K و 8K با وضوح بالاتر بدون استفاده از آن نیست.

کابل های DisplayPort
همه کابل های DisplayPort به استثنای سرعت انتقال، قابلیت های یکسانی دارند.

چهار حالت انتقال توسط کابل های DisplayPort 1.x پشتیبانی می شود: RBR، HBR، HBR2 و HBR3.

DisplayPort 2.0 حالت انتقال پنجم را معرفی کرد، نرخ بیت فوق العاده بالا (UHBR) که از سه نرخ جدید داده در هر خط پشتیبانی می کند: 10 گیگابیت بر ثانیه، 13.5 گیگابیت بر ثانیه و 20 گیگابیت بر ثانیه.
حداکثر پهنای باند کل در یک اتصال استاندارد 4 خطی 4 x 20 گیگابیت بر ثانیه یا 80.00 گیگابیت در ثانیه است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.